reklama

Návšteva SND, ktorá stála za to

Priznám sa, že keď som naposledy vstupovala do SND, mala som trochu obavy. Hra, ktorej názov je v bernolákovčine a je predvádzaná jedným hercom sa mi videla ako priveľké sústo. Mala som strach, že hra bude kódovaná do symbolov, ktoré nebudem schopná vidieť, ani pochopiť, ako to už často pri súčastnom divadle býva. Po 90 minútach sa z obáv stalo želanie vidieť predstavenie znova.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Hra je rozdelená na 2 časti. V prvej Robert Roth rozpráva a hrá o živote Jána Hollého, o ktorom by sme sa len ťažko dozvedeli z učebníc. Choroby, požiare, útrapy a tá všade prítomná psota vťahujú diváka do utrpenia, ktoré prežíva Hollý/Roth na scéne, a vďaka bernolákovčine, svojskému prejavu Rotha a hudbe zanecháva v človeku pocit rytmického chaosu. Počas tejto časti som si kládla otázku, koľko toho dokáže ešte vydržať, či to nie je priveľa nešťastia na jeden život. Napriek tragickosti prvej časti sú tu aj chvíle, pri ktorých nás od trápenia nachvíľu oslobodí smiech. Zázrakom pre mňa bolo, že som úplne zabudla, kde som a zrazu som na javisku nevidela Rotha, ale Hollého, tak presvedčivo pôsobil.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Druhá časť je stvárnením Hollého eposu Svätopluk. Roth recituje verše diela a prihovára sa Svätoplukovi, ktorého predstavuje lebka. V jednej chvíli si ju dokonca vezme, hrá sa s ňou, rozpráva cez ňu Svätoplukove verše, kričí na ňu, dožaduje sa odpovedí. Roth reaguje na divákov, prihovára sa im, dokonca ich necháva doplniť slová do veršov, tým ich pripútava k deju stále viac. Za vrchol tejto časti by som označila scénu, keď Svätopluk prenecháva zem Slovákom a necháva jej osud na pleciach nás všetkých. V predstavení je to krásne znázornené, ale neprezradím ako, nech si to vy, ktorí ste to nevideli, užijete priamo v divadle.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hra HollýRoth je skvelá v mnohých ohľadoch. Pre mňa ako študentku bola prínosom, pretože mi priblížila Hollého ako človeka a jeho dielo postavila do nových zapamätateľnejších súvislostí. Je to hra, ktorú môžete vidieť viackrát a vždy tam nájdete niečo nové.

HOLLYROTH anebo Robert Roth spívá Jana Hollého mrzkosti a pomerkováňá

Scenár a réžia: Rastislav Ballek a.h.

Dramaturgia: Peter Pavlac

Scéna a kostýmy: Jozef Ciller

Hudba: Martin Ožvold (DJ OSWALD)

Hrá Robert Roth

Premiéra 16. septembra 2009 v Slovenskom národnom divadle Bratislava

Patrícia Drobna

Patrícia Drobna

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Idealistka snažiaca sa prejsť cez rozum každodennej deziluzii. Zoznam autorových rubrík:  O divadleUmenieČo práve čítamSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu